A Nagyatád-Somogyszob vasútvonal (38) Belső-Somogyban egy igazi köldökzsinór Nagyatádnak.Bár alacsonyak a pályasebességek erre felé,így is talán a legjobb közlekedési eszközt jelenti ma még sok embernek.A vonal 8,6km hosszú,személyforgalma napi 1500-1700fő,jegypénztárbevétele meghaladja a 26 millió Ft-ot éves szinten,teherforgalma több mint 1500 vagon évente,ami szép egy ilyen kis vonaltól.Itt várom minden vasútbarát,hozzáértő személy hozzászólását,javaslatát,ötletét a vonallal kapcsolatban!
Pár hónap kimaradt, de kerestem forrást az érkezéshez, és igazad van. :)
Amire jutottam: 1992. július 1-jén Ausztria vízumkényszert vezetett be a volt jugoszláv területekről érkezőkkel szemben.
Ezután első éjszaka az Attika (Athén - Kelebia - Budapest - Bécs - München) nemzetközi gyorsról, hajnali 2-kor Hegyeshalomban leszállítottak 30 szerb állampolgárt.
Közvetlenül ezután, hajnali 4-kor a teljes Beograd (Belgrád - Kelebia - Budapest - Bécs) expressz szerelvényét visszafordították.
Ez a szerelvény, rajta az összes utassal, közlekedett tovább Nagyatádra.
Az érkezésről van egy rövid videórészlet az archívumban, a videó, illetve a csehek vonatösszeállításos oldala alapján ÖBB-s és JZ-s, ülő- és fekvőhelyes kocsik, egy JZ-s poggyászkocsi és egy TCDD-s fekvőhelyes kocsiból álló szerelvény érkezett Nagyatádra.
Ki tudjuk-e egészíteni mindezt? :) Milyen útvonalon érkezett a terelt vonat (vissza Pest felé, majd pedig 40, 41, 38; esetleg lefelé, Nagykanizsa-Gyékényes irányában)? Ha már született egy ilyen döntés, nem hiányzott-e a szerelvény a másnapi fordulóból?
A Ti szemetek jobban hozzáértő, mint az enyém, van-e a videórészletben olyan kocsi, ami nagyon nem passzol a fent felsorolt kocsik közé?
Volt-e hasonló menet a következő napokban? (Egyik forrásban összesen két vonatot említettek.)
Ismét előre is nagyon köszönök bármilyen részletet. :)
Ma a 38934-re alig fértek fel az emberek Nagyatádon , állóhely sem maradt. Éljen a szóló Bz! Mindenhova ezt kellene betenni! Elővárosba is, gondolom jobban csalogatná az utasokat! A vezetők utazhatnának ilyenkor, hogy objektív véleményeket kapjanak a szogáltatás színvonaláról maguktól az utasoktól.
Sikerült kiderítenem ezt-azt ma. Szergej volt és 5 vagy 6 By kocsi, pakli nem volt. A Szergej elvileg dombóvári volt, az maradt Somogyszobon. Onnan végig ugyanaz a Szili vitte Debrecenig a vonatot. Azért csak ez az egy vonat volt akkor, mert addigra a menekültek jelentõs része hazatért. Kettõ rendõr kísérte a vonatot, nem volt semmi gond az úton. Sima különvonat volt ez a járat.
Már az előző válaszod is érdekes volt: a rakodóról húzva indult, de ha jól látom a vágányhálózatot, akkor a néhai Rinya-hídtól már csak visszatolni tudott az állomásra, ahol körül kellett járnia, igaz? Vagy volt akkoriban deltavágány a rakodó felé?
- helytálló egyáltalán a vonatösszeállítás, amit írtam? Gondolom, a Szergej Dombóvárról jött, de a kocsik Kanizsáról?
- ki volt a megrendelő? A Menekültügyi és Migrációs Hivatal, vagy máshonnan érkezett a szállítási igény?
- Somogyszobnál már lecserélték a Szergejt, és onnan Szili vitte?
- volt-e hatósági kíséret? Azt olvastam, hogy a boszniai nagykövet működött közre az utasok meggyőzésében, így zökkenőmentes volt a szállítás. Amilyenekben én később részt vettem, ott mindig volt határőr vagy rendőr kíséret.
- egyszeri alkalom volt a szeptemberi, vagy több forduló volt? Lényegesen kisebb létszámról volt ugyanis szó, mint a tábori létszámadatok (majdnem tízszeres a különbség).
- igénybe vették a poggyászkocsit? A csomagokat, ahogy láttam / olvastam, civil nyergesvontatókon szállították.
De ha már vjv, volt-e vonatparancsnok / szállítmányvezető? Vagy ez vasutas értelemben "sima" különvonat volt?
Ilyesmikre gondoltam. :)
(Későbbi években vettem részt némiképpen hasonló szállítások kísérésében, Magyarbólyról és Gyékényesről, ami a 38-as vonalat nem, de a közeli 41-est érintette, innen az érdeklődés.)
A rakodó magával a laktanyával szemben volt. Illetve van ma is. Mondjuk ma már egy vágány , mert a másodikat felszették, igaz, semmi értelme nem volt. Pont tegnap jártam be azt a részt. A rakodó az úttest másik oldalán van, vagyis a laktanyával szemben. Harckocsikat szállítottak innen/ide.
Ha már újra van egy kis élet a topikon, érdeklődni szeretnék, hátha előkerülnek emlékek.
1996. szeptember 8-án, vasárnap került sor a nagyatádi átmeneti szállás (a Bicskei Befogadó Állomás alá tartozó menekülttábor) kiürítésére. Ezen a napon 192 főt szállítottak vasúton Debrecenbe.
A korabeli anyagok alapján egy vasúti rakodóról indult a szerelvény, legalábbis a vonat végén egy homlokrakodó látható, és az állomási jellegzetességeknek nyoma sincs.
A vonóerőt (legalábbis a 38-as vonalon) egy M62-es biztosította, a szerelvény összeállítása 3 By kocsi és egy D-sorozatú poggyásteres kocsi (51 55 92-47 045-1) volt.
A kirakodás Apafa állomáson zajlott, ott már egy Szili sejthető a vonat élén, onnan tovább legalább két darab, volánsárga Ikarus 280-as szállította a menekülteket.
És akkor a kérdés: van-e a Topiktársak közül bárkinek emléke, kiegészítése ehhez a történethez?
Természetesen úgy gondoltam, hogy ezeket is összefésülnék. Nem csak,Nagyatád miatt írtam, tőlünk lejjeb is meberek élnek éx utaznának is ha lenne nkrmális menetrend. Minden onnan vérzik, hogy a 41-es egy 80-as szar vonal. Ha lenne 100, Istenem bocsáss meg 120, akkor nem lennének kérdések . Az interréfió pont mint a City, mindegy mikor indul. Érdekes módon sok vonalon év közben is siksrül összefésülni a menetrendet , ezeket meg évek alatt nem tudják? Elgondolkodtató. Remélem csak mert még nem jutattak el idáig, nem azért mert más a szándék. Sok vonalleépítést néztem végig, ami láthatóan szándékos volt. Nem mondom, hogy a vasút oldaláról. Inkább a megrendelő oldaláról.
Gemenc IR-ek meg Sárbogárdon a semmibe érkezzenek?, mivel az IC-k elhúznának előttük ha előbb indulnának... vagy hogy gondolod ezt N.atád miatt? már bocsánat...egész vonali szinten kéne ám nézni ezt végig Pestig. Kötött minden IC, IR jelenleg.
Készültek. Majnem mindet ismerem , sőt a hátterét is. Azért voltak itt meglepetések mikor konkrétan vezetők(!) jöttek utast számolni, mert a vjv biztosan hazudik stb. A vonat a mai 40-es tempóval is gyosabb a busznál. De ha nézzük a Bolhási kitérőt, akkor nagyon nagy a különbség. Úgy 35-40 perc. Pedig buszt csak Sszob-Atád közé nem tesz szerintem, meg pluszba Bolhási buszokat. Az már sokkal több mint a,Bz. Egy Bolhási busz oké, mef egy Szob-Atád Bz. Külön-külön nem , mert egyik és másik utay is autóba ül a menetidők miatt.
Pontosan! Ezért rossz a struktúra! Régebben sokan utaztak végig a vonalon innen " lentről" . (értsd Kposvártól lentebbről!)
Most ki a bánat akar pl Nagyatádról Budapestig utazni, ha tudja, hogy Kaposváron 25-35 percet kell állni? Nem sokan. Ez látható. Nem azt mondom, hogy Dombóváron álljon a vonat többet, akkor is itt vagyunk. Pécsről az IC-k induljanak úgy, a hogy jó legyen a 41-es Ud érkezéseihez. Ezt meg lehene oldani, az IC nem hivatásforgalom, tök mindegy nekik mikor indul Pécsről. Boldogabbak lennének ők is ha előbb érnének Bp-re.
Értem mit mondasz, egyet is értek. De! A mozdonyvezetők szag'szervezete a legerősebb a csoporton belül.Bármikor, bármit megtehetnek. Ezt rájul akarták tolni, de nem tudták. És nem is fogják tudni.
Azt még elfelejtettem mondani, hogy az egy Bz sokszor kevés, Voltak utasszámlálások, akkor is látták. De ez így olcsóbb. Van videóm 74 utasról egy Bz-n, plusz babakocsi , meg azt hiszem három kerékpár. Persze annó volt Keszthelyről durvább is Balatonszentgyörgyre több , mint 100 utassal. A Bz kindent kibír. :-))
Ebben teljesen igazat adok neked! Ez csak egy próba volt, hol fog a nép "felállni" emiatt. Persze elővárosban nem mertek ilyet csinálni. A vidék mindig kiszolgáltatott volt és az is marad amíg a központi szemlélet uralkodik.
Mindenki az elővárost tolja. Persze én megértem, mert rengeteg az utas, de senkit nem érdekel, hogy pl . egy mellékvonalon is lehetbe generálni sok utast minimális beruházással. És a fenti okosoknak be kellene végre látni, hogy a mellékvonal nem nyűg, hanem potenciális nyereségtermelő üzem ha jól csinálják ! ( menetrend a fővonali JÓ menetrendhez , normál árak , rendes szolgáltatás)
Gondoljunk csak bele a Németországban újranyíló mellékvonalakra, de messze sem kell menni csak felvidékre... Jah, a magán az jól is tudja csinálni... Az állami támogatást felveszi, profitot termel. Az állami cég meg támogatással nem tud? Nagyon nagy a baj...
Én nem lepődnék meg, ha a "nyitás" után a Somohyszob-Balatonszentgyörgy feléledne , nem is akárhogyan! Nagyon nagy potenciál van egy Balatonra hajló vonalnak. Kár, hog, az állam nem lát fantáziát benne...
Ha a pénz oldal értelmezhető lenne, nem is lett volna járványmenetrend itt, viszont nem is jártak volna Budapest elővárosában szombat, vasárnap hajnali bulivonatok a kijárási tilalom hónapjai alatt is, nulla utassal.
A Kaposváron való tartózkodások senkinek sem jók , teljesen értelmetlen szinte minden vonatnál. Inkább érne a vonat előbb Dombóvárra , akkor rendesen lehetne alapozni arra is a hivatásforgalomra. A mostani struktúra mindenkinek rossz.
A jelenlegi végrehajtási utasítás lehetővé teszi acsak mv-vel való közlekedést , ha szóló Bz van. Ha mellékkocsi vagy szinkron szerelvény van, kell a vjv forgalmi ténykedés miatt. Azért elég rossz a helyzet a vonaton sokszor , ezt utasoktól tudom és látom naponta is akár. Pl szombaton a Kutas-Beleg-Ötvöskónyi bermuda háromszögből érkező utasok (persze a többség kivétel!) egy része hazafelé feletébb vidámak. Piára telik, jegyre nem , Bz-t összehugyozni, szemetet szétdobálni és még sorolhatnám azt tudtak. Ezen esetek miatt sok utas inkább autóba ül. Ezt utasok mondják nekem, nem én. Nincs aki egy babakocsist vagy egy kerékpárost fel- vagy lesegítsen a vonatról, az idősebbekről nem is beszélve. Ha van vjv , akkor nem mernek szarakodni. Amúgy az egész buszos dolog más , oda nem mer felszállni a sofőrnél egy részeg vagy viselkedni nem tudó sem, mert amíg gond van nem indul a busz. Mondjuk nálam ilyenkor a vonat nem szokott. :-)
A döntéshozók nem feltétlen a pénz oldaláról nézik ezt a közlekedési módot. Nem véletlenül nem maradt itt "járvány menetrend" .
"Pl a Szentáról a Sparba járó dolgozók ezért hagytak fel a vonatozással. Megvették a bérletet, hogy hétvégén másfél órát dekkolhassanak Sszobon."
Igen ez jogos, 38945-38934 közlekedhetne hétvégén is, akár Somogyszobról korábban indulva.
"Ennek a Szentai meg Csurgói keresztnek semmi értelme nincs.Ezek miatt rossz a csatlakozás Gyékényesen és Sszobon is."
Én úgy érzékelem, hogy ez a 41-es vonal menetrendi struktúrájának az alapdilemmája. Hogy Somogyszobon és Gyékényesen legyenek jó csatlakozások, vagy Kaposváron várjanak hosszabb ideig a vonatok (mivel a dombóvári IC csatlakozások időpontja adott)?
"...de nagyon nem tudták. Érthető módon. Azért a Vjv nem csak jegyek szempontjából jó ha van, hanem segíti az utasokat, információt ad és rendet tart. Mert azért az sokszor nincs..."
Egy autóbuszjáraton ki ad információt, és ki tart rendet?
Ha egy 9 km hosszú, közbenső megálló nélküli vasútvonalon sem oldható meg, hogy a szóló motorkocsi egy fős személyzet által a jegyvizsgálatot is elvégezve közlekedjen, akkor a döntéshozó(k) vajon milyen következtetésre juthat(nak) a busz vagy vonat kérdésének felmerülése esetén?
Vajon azt a céget bízzák meg inkább a közszolgáltatás nyújtásával, amelyik egy járművön egy személyzettel megoldja a feladatot, vagy azt amelyik ragaszkodik hozzá, hogy ugyanekkora járművön és ugyanannyi utashoz két fős személyzetre van szükség?