Feeds:
Bejegyzések
Hozzászólások

Archive for the ‘edényes növények’ Category

Hazánkban a madársisakfélék (Cephalanthera) három fajjal képviselik a kosborfélék (Orchidaceae) családját. Ezek a gyakoribb erdei orchideák közé tartoznak. Közülök leglátványosabb és egyben legkésőbb virít a piros madársisak (C. rubra). A fehér- és kardos madársisak (C. damasonium, C. longifolia) virágai fehéresek, leveleik és murvaleveleik mérete, alakja alapján különíthetők el egymástól.

Read Full Post »

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság a 2003 októberében átadott tanösvényre fűzve mutatja be
e különleges karakterű hegy értékeit.

tanösvény

Read Full Post »

Hol is kezdjem…igen. Még egy kirándulás 😛 Most a Bükk, egy még számunkra ismeretlen vidékét jártuk be. Bél-kő a becses neve és több oka is van, hogy épp rá esett a választásunk. 😀 Az első, hogy az új Természetbúvárban van egy cikk a hegyen található tanösvényről.. A másik, hogy már régóta el akartunk menni ide..hisz bárhol vagyunk, a Bükköt rögtön felismerjük eme “csonka” hegy látványáról…Csak nagyon bonyodalmas a megközelítése, de most rávettük magunkat..és végre elmentünk 😀

Nem bántuk meg 😛 Már csak azért sem, mert rengeteg szép növényt és állatot láttunk..és az a meseszép kilátás..*.* Summa summarum..nagyon jó kis nap volt. Különösen, hogy a Bükkön keresztül (Egernek) közelítettük meg Bélapátfalvát, és már útközben ráakadtam egy eddig nem látott növénykére.. 😛 Érdekes, hogy mindig akkor történik ez, ha megállunk egy kis (egészségügyi) szünetre.. 😛 Legközelebb viszem magammal a gépem..és gyorsan lekapom..

Akkor lássuk a medvét…

Read Full Post »

Nos..kicsit elmaradtam ezzel a bejegyzéssel..tekintve, hogy még április végén került sor rá. De mentségemre szolgáljon, hogy el voltam havazva… szakdoga és záróvizsga ..és egyéb finomságok..^^

Akkor bele is vágok. 😀
Egy szép szombati napon úgy döntöttünk, hogy újra elruccanunk a Zemplénbe. Első célunk Kőkapu volt, ahol egy új tanösvényt alakítottak ki, gondoltuk ezt meg kell lesni… Hát…ide se megyünk többet. Már az 30 percbe került, hogy megtaláljuk a kiindulópontját.. Ezután örömmel konstatáltuk, hogy az ösvényt kísérő fák/cserjék ki voltak táblázva. Latin névvel is, ami külön plusz pont. De! Az első 5 ilyen táblácska után nemcsak a jelzés, de az út is elfogyott előlünk… ^^”
A buzgó munkások feltúrták az ösvényt, a táblákat kidöntötték és megszüntették a vadiúj tanösvényt. Nem kell mondanom, hogy egy időre elment a kedvünk tőle… Némi táplálék magunkhoz vétele után továbbálltunk.

A “régi mindig jobb” elv alapján egy, már elég jól ismert hely felé vettük az irányt. Már úgyis régen láttuk a füzéri várat…

Read Full Post »

“Jön az Imó!” Így adják szájról szájra az erdei munkások és a természetjárók, amikor megindul az Imó-kő vize.

019Nos, nem jött, hanem mi mentünk hozzá. Ugyanis múlt szombaton ritkaság számba menő, élményben dús, szép túrát tettünk a Bükkben. Március végéhez képest elég zord időjárás fogadott minket, mikor reggel a Csanyikhoz értünk. Gyors vizsla és szavazás után úgy döntöttünk, hogy mivel elég kellemetlen idő van (jól fújt a szél..etc..) és növény egy szál se, visszapattantunk a kocsiba és Egernek vettük az irányt. Útközben végre kikristályosodott bennünk, hogy hova akarunk menni. A választás a jól bevált Hereg-rétre esett, mivel délies fekvése miatt (és előzetes tapasztalatokra támaszkodva) úgy gondoltuk, ha máshol nem is, ott már biztos beleütközünk egy-pár fincsi kora tavaszi növénykébe. Nem is csalódtunk, szinte mindent láttunk, amit pl. tavaly ugyanitt és ugyanekkor is…

Read Full Post »

Az erdőtársulások egy sor ritka növényfaj őrzői, de újabban már hajdan tömegesen virító mezei virágoknak is utolsó menedékhelyei, amióta a szántókon a gazdálkodás túlzottan intenzív. Így az erdei utak szélén és a tisztásokon felbukkannak a réti virágok is: mezei zsálya, pipacs, harangvirág, margaréta stb. Ezek a virágok hazánkban még elég gyakoriak, hogy a veszélyeztetett kategóriába sorolnák őket. A mezőkről való eltűnésük azonban feltűnő, amely a dús trágyázás eredménye. Az erdőben ebből a szempontból kedvezőbbek a körülmények. A fafelhasználás és korábban a széna és az avar gyűjtése sok tápanyagot elvont a talajtól, úgyhogy az erdőben sok helyen kimerült a talaj.

Unatkoztam…

Na jó…igazából kikészített a szakdolgozatom megírása, és lazításképpen hülyéskedni kezdtem a fényképezőgépemmel. 😛
Itt vannak a ‘szörnyszülöttek’:

rózsagubacs

A rózsagubacsdarázs (Rhodites rosae L.) néhány fajrokonával azáltal tűnik ki a többi gubacsdarazsaktól, hogy szárnya széles, háromszögű sugársejtet és ugyancsak háromszögű szegélyalatti sejtet visel. Fonalas csápja 16 ízű. Feje szélesebb a toránál. Hossza mindössze 4 mm. Állatunk egész Európában és Ázsia nyugati felében, de Észak-Amerikában is elterjedt. Csak nőstényei ismeretesek, melyek ivartalanul szaporodnak. Átlátszó szárnyuknak sugársejtje zárt. Testük fekete, lábaik vörösek. A ritkaságszámba menő hímek szinte egészen feketék.